دسته بندی مطالب
مطالب بلاگ قالیتو
  • قالی نایین

    کیفیتِ عالی مواد و مصالح و ظرافت بالا، فرش نایین را به یک اثر هنری بسیار محبوب در میان قالی‌شناسان تبدیل کرده است. در کل بافت بی‌عیب، قرینه‌سازی دقیق و استفاده از رنگ‌های روشن و ملایم از شاخصه‌های فرش نایین است.

    16 ساعت پیش
  • نقش «محرمات» یا نقش «مهرمت»

    از نقش محرمات چه می‌دانید، نقشی که به گفته پژوهشگران قالی ایران جزو نقوش باستانی بشمار می‌آید و از دوران هخامنشیان و ساسانیان به یادگار مانده است.

    3 روز پیش
  • از رج و رجشمار در قالی چه می‌دانید

    رج در قالیبافی تبریز به معنای گره است اما برای درک مفهوم رجشمار باید در ابتدا با مقیاس اندازه‌ گیری ذرع آشنا شویم. تبریز از جمله شهرهایی است که به داشتن قالی‌های نفیس دستباف مشهور است و مقیاس ذرع از تبریز وارد قالی‌های دستباف ایران شد. 

    دوشنبه, فروردين 27, 1403
  • نگاهی به پیدایش کمپانی زیگلر در ایران

    در سال ۱۲۶۲ خورشیدی بیش از ۳۰ شرکت و تجارتخانه‌ خارجی فرش در سلطان‌آباد فعالیت می‌کردند که مهمترین ‌آنها شرکت «زیگلر» بود. این شرکت چند ملیتی که در وین به ثبت رسیده بود، عمده سهامدارانش انگلیسی بودند.

    يکشنبه, فروردين 26, 1403
  • نقش جن روی قالی

    شاید نقش جن، گره خورده روی قالی عشایری برای هر کسی عجیب و البته کمی خوفناک باشد ولی این نقش و قالی که بافندگانش هنوز شناخته نشده‌اند شاهکاری مسحورکننده قالیبافی بشمار می‌آید.

    شنبه, فروردين 25, 1403
  • با اندازه‌‌های دستبافته ها آشنا شوید

    از اندازه های دستبافته ها چه می دانید؟ از قالیچه و زرع و نیم و زرع و چارک و  دو زرع و  پرده‌ای و کلگی و کناره و پشتی و پادری چطور؟ همه اینهایی که اسم‌شان را آوردیم نوعی دستبافته ها با اندازه های مختلف هستند. هر دستبافته بر اساس اندازه‌ای که دارد به اسمی مشهور است.

    پنجشنبه, فروردين 23, 1403
  • از ادغام مرکز ملی فرش تا بازگشت موانع صادرات

    سال گذشته، سال پرفراز و نشیبی برای صنعت فرش بود و هرچند تلاش‌هایی برای برداشته شدن برخی از موانع صادراتی شد، با این حال این تلاش‌ها تداوم نیافت و پیمان‌سپاری ارزی که برای این کالای مهم در سال گذشته کاهش یافته بود، در سال ۱۴۰۳ به حالت قبلی برگشت.

    چهارشنبه, فروردين 22, 1403
  • بهداشت محیط کار 3 _ چند هشدار و درمان برای قالیبافان

    قالیبافان به علت كار طولاني مدت و یکجا نشینی دچار عوارض درد چشم، دردهاي گردن و شانه، دردهاي مفصل آرنج، مچ، انگشتان و نهايتاً دردهاي پشت و كمر می باشند. به همین دلیل 25 پیشنهاد درمانی در یادداشت زیر پیشنهاد می شود.

    جمعه, فروردين 17, 1403
  • قالی ویست

    اگر چه قالی ویست در میان عامه خریداران قالی ناشناخته بوده، اما اخیراً به علت تمایل به قالیهای دکوراتیو، یکی از شناخته‌ترین قالیهای روستایی ایران است، به طوری که می‌تواند رقیب قالی هریس در بازارهای جهانی باشد.

    سه شنبه, فروردين 14, 1403
  • بهداشت محیط کار 2 _ 14 توصیه برای قالیبافان

    يكي از شايع ترين شكايت هاي قالیبافان عزیز عوارض كار طولاني مدت و یکجا نشینی است. 14 توصیه مهم برای سلامتی جسمی آنها در پی می آید.

    يکشنبه, فروردين 12, 1403


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟