دسته بندی مطالب
مطالب بلاگ قالیتو
کد مطلب : 12  |   تعداد نظرات: 0   |   تعداد بازدیدها: 805   |   تاریخ درج: چهارشنبه, دي 24, 1399   |   ساعت: 12:00 ق.ظ   |   منبع / نویسنده مطلب: مدیر سامانه

 

نگاه کاملا سنتی به هنر به نگاه صنعتی تغییر کرده است

پلتفرم نمایشگاه های مجازی فرهنگ و هنر ایران با حضور عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، به صورت نمادین و در فضای مجازی رونمایی شد.


عیسی منصوری در این مراسم ابراز امیدواری کرد؛ با رونمایی این پلتفرم شاهد رشد، بالندگی و آینده درخشانی برای فرهنگ و هنر کشور باشیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ، کارورفاه اجتماعی  افزود: در این پلتفرم از ابزارهای روز برای دستیابی به اهداف استفاده شده است.
وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت دخالت در بخش خصوصی نیست اظهار داشت : رویکرد این است که به شکل گیری بازار کمک کرده و ناکارآمدی های آن را رفع کنیم.
منصوری با اشاره به اینکه این مداخله و شکل ‌گیری بازار باید به گونه‌ای باشد که همه بازیگران بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند، تصریح کرد: در این مجموعه همه نقش ها باید به صورت متصل دیده شود.
وی با بیان اینکه بازدیدهای میدانی و تحلیل های کلی حکایت از آن دارد که بازارهای شکل نیافته یا ناقص در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد، افزود: به همین دلیل هنرمندان از مزایای اقتصادی این حوزه‌ها بهره‌مند نیستند یا بهره مندی اقتصادی در این حوزه‌ها منسجم یا نظام یافته نیست.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد :مدیریت منظومه فرهنگی، تمدنی و هنری موجب می‌شود که همه بازیگران نقش خود را در آن به خوبی ایفا کنند.
 وی با اشاره به اینکه در کشور نگاه کاملا سنتی به هنر به نگاه صنعتی تغییر کرده است افزود: دوره صنعتی متعلقات خاص خود را دارد و نگاه بازارها و خدمات مالی نیز باید مد نظر قرار گیرد.
منصوری با اشاره به اینکه متعلقات بازارهای مالی در صنعت هنر دیده نشده است افزود: در حالی که صنعت به صورت دانش بنیان رو به جلو حرکت می کند در بخش صنعت هنر مزیت های مورد نظر ایجاد نشده است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال تاکید کرد: برای اینکه بخواهیم متعلقات این دوره که همان موج چهارم صنعت محسوب می‌شود و فرهنگ و هنر اصیل خود را به جهانیان بشناسانیم باید از منظر فرهنگی و اقتصادی بنیاد هایی ایجاد کنیم که از درون بخش خصوصی پیدا شده و این نقش ها  را بر عهده بگیرند.
منصوری با اشاره به اینکه وظیفه این بنیادها ایجاد پلتفرم هایی است که بازیگران بتوانند نقش خود را با حفظ اصالت و هویت و رعایت هنجارها ایفا کنند ،افزود :در این چند سال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش‌هایی برای ایجاد این نهادها انجام گرفته است.
وی با اشاره به اینکه یکی از این نهادها ،بنیاد تولید محتوای فرهنگی است تصریح کرد: ماموریت این بنیاد، ایجاد پلتفرم هایی است که فرهنگ و هنر می‌تواند در آن خود را پیدا کرده در نهایت بازار خود را در آن شکل دهد.
منصوری افزود: در آینده نزدیک می‌توان با رعایت اصول و قواعد لازم ، اقدامات تاثیرگذاری در این حوزه انجام داد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ،کار و و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه جهت گیری فکر و سلیقه انسان‌ها و جوامع در این حوزه تعیین کننده است افزود: تلاش شده آنچه که بازار را شکل می‌دهد در این پلتفرم مدیریت شود.
وی با اشاره به شکل‌گیری فضای جدید در حوزه فرهنگ و هنر تصریح کرد: در این فضا باید بستری فراهم شود تا  مصرف کننده به صورت آنلاین  هنرمندان را در تولید محصولات هنری همراهی کند.
منصوری با تاکید بر لزوم فراهم کردن بستر برقراری ارتباط واقعی و معنادار بین تولید کننده و مصرف کننده آثار هنری و فرهنگی تصریح کرد: در صورت فراهم شدن این بستر، احساس واقعی از هنرمند به استفاده کننده آثار هنری منتقل می شود. 
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه باید اصالت در صنایع فرهنگی و هنری  اثبات شود افزود: در صنایع خلاقانه ، مقوله اصالت و موضوع کپی رایت دارای اهمیت بسیار زیادی است.
وی به ضرورت استفاده از ابزارهای بلاک چین و هوش مصنوعی در این حوزه تاکید کرد و افزود: افراد در انتهای این زنجیره که همان مصرف کننده هستند باید در نهایت متوجه شوند که این محصول دارای اصالت بوده، کپی رایت  و  حقوق تولید کننده و هنرمند صاحب این هنر در  آن رعایت شده است.
منصوری  تصریح کرد : این پلتفرم باید این امکان و اقناع  را ایجاد کند که صاحب هنر، مزیت و منفعت حداکثری را ببرد.
وی، منفعت اقتصادی را  برای هنرمند و صاحبان هنر دارای اهمیت خواند و افزود :  در صورت وقوع این اتفاق،  صنعت خلاقه هنری پویا می شود و گرنه همچنان به سبک سنتی، کار در یک اتاق و در بهترین حالت در نمایشگاه‌های بین‌المللی محدود می ماند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی  تصریح کرد: از سوی دیگر هنرمندان  باید ظرفیت پاسخگویی به این بازار بزرگ را فراهم کنند.
وی با طرح این پرسش که اگر یک محصول هنری تقاضای فزاینده پیدا کرد آیا می توان پاسخگویی بازار بود افزود: با رعایت اصالت ها، قواعد بازی ، ملاحظات فنی و تکنولوژی در این حوزه  می توان ظرفیت های روزآمد در این حوزه را گسترش داد.
منصوری با اشاره به اینکه وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی مسئول کارآفرینی و توسعه اشتغال در کشور است افزود: از منظر کارآفرینی در حوزه صنایع خلاق هنری می‌توان انتظار تولید محصولات خوبی را در این حوزه داشت و اشتغال خوبی نیز ایجاد می‌شود که نه تنها هنرمندان، بلکه کارکنان حوزه فرهنگی و هنری نیز از مزایای آن استفاده خواهند برد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال افزود: ارزیابی ما این است که حدود ۲ میلیون نفر در صنایع خلاق کشور فعال هستند و با ایجاد این پلتفرم و استفاده از  نوآوری فکر و اندیشه ، اساتید هنر در این حوزه منفعت می‌برند.
وی ابراز امیدواری  کرد؛ سهم کشور از اقتصاد و صنایع خلاقانه دنیا نیز افزایش  می یابد.
در پایان این مراسم  به صورت نمادین از پلتفرم نمایشگاه های مجازی فرهنگ و هنر ایران رونمایی شد

 

Share نسخه مخصوص چاپ


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟