تلاش گسترده در این نشست ها بر مدار معرفی تاریخی و هویتی قالی منطقه است. سکوت قالی منطقه در نشست های عصر قالی آذربایجان شکسته شد و به عنوان بخش مهمی از میراث فرهنگی و هویتی منطقه و کشورمان نشان داده شد.
در تاراج تاریخ، تبریز همواره مهد هنر و فرهنگ بوده و قالی این شهر، گویی عصاره ذوق و سلیقه ایرانی را در تار و پود خود تنیده است؛ هنرمندان تبریزی، با ظرافت گرهها را در هم میآمیزند و نقشهایی بدیع را بر قالی نقش میزنند.
حتما برای شما نیز پیش آمده که هنگام خرید قالی دچار سردرگمی شوید، ما در این مقاله به مهمترین نکات هنگام خرید قالی پرداخته ایم.
اوّل آنکه چرا قالی ایران دارای مفهومی فرهنگی و فرا کالایی است؟ دیگر آنکه توجیه مبانی این فرهنگ چگونه است؟
فعالیت بازاریابی فقط محدود به فروش کالا نیست که در قالی فقط بر روی فروش تکیه شود.
طرحها و نقشهایشان رودست نداشت. آوازه قالی هایی که در کارگاهشان میبافتند، در همه جا بلند شده بود. بهطوری که پهلوی اول را به مشهد کشاند و سفارش چندین قالی را از شخص اول مملکت گرفتند.
در بخش نقدانه(نقد روز) سومین نشست عصر قالی آذربایجان، این موضوع بیان شده است.
بیدلیل نیست که به اصفهان شهر همیشه استاد میگویند، در دل محلههای قدیمی هر جا که قدم بزنی نشانی از استادی و هنرمندی خواهی دید، آنقدر که نمیدانی در دل شهر اصفهان قدم میزنی یا یک تابلوی نقاشی.
چیزی از شاه مار یا شاه ماران شنیده اید. موجودی افسانهای که در برخی از دستبافته های کردهای ایران و ترکیه و عراق نقش بسته است.
کیفیتِ عالی مواد و مصالح و ظرافت بالا، فرش نایین را به یک اثر هنری بسیار محبوب در میان قالیشناسان تبدیل کرده است. در کل بافت بیعیب، قرینهسازی دقیق و استفاده از رنگهای روشن و ملایم از شاخصههای فرش نایین است.