دسته بندی مطالب
مطالب بلاگ قالیتو
کد مطلب : 110  |   تعداد نظرات: 0   |   تعداد بازدیدها: 19   |   تاریخ درج: چهارشنبه, مهر 25, 1403   |   ساعت: 12:00 ق.ظ   |   منبع / نویسنده مطلب: مدیر سامانه

 

تحلیلی مختصر بر سلسله نشست های "عصر قالی آذربایجان"

تلاش گسترده در این نشست ها بر مدار معرفی تاریخی و هویتی قالی منطقه است. سکوت قالی منطقه در نشست های عصر قالی آذربایجان شکسته شد و به عنوان بخش مهمی از میراث فرهنگی و هویتی منطقه و کشورمان نشان داده شد.


ترسیم راهبردی اجرای برنامه های فرهنگی فرش دستبافت نشات گرفته از وظایف سیاستگذاری و برنامه ریزی اداره فرش استان و جستجوی راههای متفاوت در تعامل با بخش خصوصی استوار است. اصل مشارکت بر فعال سازی بخش خصوصی تاکید دارد، اگر چه ورود بخش غیر دولتی و ترغیب سرمایه گذاری آنها در دوره رکود بسیار سخت و طاقت فرساست، اما حفظ هویت قالی در این برهه و گذر از فراز و نشیب آن نیازمند گفتمان سازی حوزه های دولتی و غیر دولتی است. این گفتمان میسر نمی شود مگر اینکه دست اندرکاران بخش دولتی علاقه مند به ادامه مسیری باشند که فراتر از نگاه مبتنی بر وظایف استوار باشد.
بر این اساس نگاه منفعت طلبانه بازار و یا نگاه صرف به وظایف اداری پاسخگوی نیازهای فرش نخواهد بود. در این برهه از زمان نگاهی فراتر از بازار و وظایف مبتنی بر دستورالعمل های اداری نیاز است. از این رو تنها می توان با گذشتن از بعضی منافع شخصی و دستورهای اداری و با عشق و علاقه در حفظ هویت فرش دستبافت گام برداشت. از این منظر در پاسخ به نیازهای بخش خصوصی فعالیت های متعددی در بخش های اقتصادی و فرهنگی قالی انجام شده که یکی از آنها برگزاری سلسله نشست های "عصر قالی آذربایجان" است که تاکنون چهار نشست به غایت مناسب برگزار شده است.
این نشست ها با همکاری اداره فرش صنعت، معدن و تجارت  استان آذربایجان شرقی با بخش خصوصی در راستای اهداف یادشده در حوزه فرش دستبافت انجام گرفته است. در این راستا مدیریت شرکت "طرح بنام" و پورتال " قالیتو" با  کوله باری از سرمایه های تجربی در کنار آموزه های علمی با هدف بسط و گسترش علمی و هنری قالی در بستر ارزش های تاریخی پایه گذار این سلسله نشست های تخصصی بوده اند.
در این چارچوب جلب حمایت های بخش خصوصی با انگیزه عمل به مسئولیت های اجتماعی موضوعی است که با همراهی دلسوزان و حامیان این هنر و صنعت اصیل ایرانی میسر می شود. تلاش های پیدا و پنهان مستمر در جهت برگزاری اینگونه رویداها و زحمات آن بر صاحبان امر ملموس و نتایج آن بر کسی پوشیده نیست. اگر چه مشارکت بخش های خصوصی در حوزه های مختلف نشانی از این همراهی دارد. اما انتظار جامعه فرش از حمایت حوزه دولتی به ویژه مرکز ملی فرش ایران بیشتر احساس می شود.
در چهار نشست علمی و تخصصی یاد شده که با هدف گفتمان سازی و معرفی پتانسیل و ظرفیت های هویتی و تاریخی قالی آذربایجان صورت گرفت، با ایجاد حساسیت و ثبت مستندهای تاریخی و معرفی افراد و ظرفیت های قالی منطقه به نحوی مطلوب به انجام رسید.
اولین نشست تخصصی عصر قالی آذربایجان به بازنمایی مفهوم قالی با رونمایی کتاب "مقدمه ای بر سبک شناسی فرش ایران" نوشته استاد «رسول روفه گر حق» و معرفی قالی های موزه ای تبریز در موزه های دنیا، به همراه ارائه مقالات تخصصی آغاز شد. در دومین نشست نیز که با موضوع "فولکلور و قالی آذربایجان" بود به آداب و رسوم مردمی تولید قالی منطقه پرداخته شد. نشست سوم با موضوع "نگارگران قالی های تبریز در دوران صفویه" با حضور اساتید صاحب نظر برگزار شد، که به سیر تاریخی و مکتب نگارگری تبریز و توانمندی های آن اشاره داشت.‌ اما نشست چهارم مشخصا به "قالی هریس از گذشته تا به امروز" پرداخت.
در چهارمین نشست، هریس که خود حکایتی کاملا جدا از قالی های آذربایجان دارد به تاریخ پر افتخار آن از منظر مستندها، قالی های موزه ای و تاریخی آن در قالب قالی های ابریشمی و معاصر بود به نمایش درآمد.
در همه این نشست های تخصصی و علمی تلاش شده است تا حضور فعالان عرصه واقعی قالی آذربایجان پررنگ باشد و از اساتید تجربی و علمی، دانش آموختگان و پژوهشگران قالی، تولیدکنندگان و بافندگان، طراحان و رسته های مختلف که حرفی برای گفتن دارند دعوت به عمل آمد و دانش آنان به اشتراک گذاشته شود.
تلاش گسترده در این نشست ها بر مدار معرفی تاریخی و هویتی قالی منطقه است. سکوت قالی منطقه در نشست های عصر قالی آذربایجان شکسته شد و به عنوان بخش مهمی از میراث فرهنگی و هویتی منطقه و کشورمان نشان داده شد.
به عنوان سیاستگذار حوزه قالی اعتقاد دارم اعتلای قالی از مسیر علاقه مندان این حوزه می گذرد. برگزاری این نشست ها بوسیله بخش خصوصی نشان داد که در صورت همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه فرش با بخش دولتی قادر خواهیم بود در زمینه های حفظ و گسترش هویت تاریخی فرش دستباف گام های مثبتی برداریم. مصداق بارز این امر برگزاری نشست های عصر قالی آذربایجان است.
در خاتمه اعلام می داریم آماده همکاری در اجرای علاقمندی ها و پیشنهادات بخش خصوصی در حوزه های فرهنگی و اقتصادی مشابه هستیم. معتقدیم متولی حوزه فرش دستبافت، خادم جامعه قالی بوده و هر گونه ایده ای که قابلیت پیاده سازی را داشته و به نفع این هنر و صنعت باشد به گرمی استقبال خواهیم کرد.


                                                                                              علی سلیمانی _ رئیس اداره فرش استان آذریایجان شرقی

 

Share نسخه مخصوص چاپ


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟