دسته بندی مطالب
مطالب بلاگ قالیتو
کد مطلب : 40  |   تعداد نظرات: 0   |   تعداد بازدیدها: 400   |   تاریخ درج: جمعه, دي 01, 1402   |   ساعت: 12:00 ق.ظ   |   منبع / نویسنده مطلب: مدیر سامانه

 

نخستین نشست تخصصی "عصر قالی آذربایجان" برگزار شد

نخستین نشست تخصصی "عصر قالی آذربایجان"، به منظور بازنمایی مفهوم قالی آذربایجان برگزار شد.


نخستین نشست از سلسله نشست های "عصر قالی آذربایجان" با حضور جمعی از هنرمندان، کارشناسان و خبرگان حوزه قالی برگزار شد و ضمن پرداختن به ابعاد هنری قالی این منطقه، جدیدترین کتاب استاد روفه گر حق "مقدمه ای بر سبک شناسی فرش ایران" رونمایی و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 

"امید بنام دبیر نشست عصر قالی آذربایجان"؛ در خصوص ویژگی های خاص این نشست گفت: در اولین برگزاری، سه بخش دردانه، نقدانه و فخرانه داشتیم که در بخش دردانه به معرفی قالی شکارگاه موزه پولدی پتزولی میلان پرداخته شد. در بخش فخرانه که اختصاص به معرفی یک شخصیت تاثیرگذار قالی آذربایجان داشت، به بررسی زندگی حاج میرزا حسن خان لشکر پرداخته شد و در بخش نقدانه که نقد روز است در مورد عدم اتمام پروژه موزه قالی آذربایجان در مقایسه با دیگر موزه های قالی ایران و کشورهایی همسایه صحبت شد.
وی همچنین یادآور شد که این سه بخش در هر یک از نشست های آتی وجود دارد و هر بار به موضوعات جدیدی پرداخته خواهد شد.
بنام در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بررسی زندگینامه استاد روفه گر حق از دیگر بخش های حائز اهمیت در این نشست بود که در خصوص معرفی کتاب، خود _"مقدمه ای بر سبک شناسی فرش ایران" _ سخنانی را ایراد کرد و لوح یادبودی به پاس سپاس و حق شناسی از خدمات ارزنده اش به استاد اعطا شد. 
بنام همچنین در بخش علمی به ارسال مقالات به  نشست عصر قالی آذربایجان اشاره کرد و یادآور شد: در این نشست از بین مقالات رسیده، مقاله نگین پولادی با موضوع سرفصل سبک شناسی در دانشگاه و مقاله مینا غلام اکبر در خصوص بررسی کتاب مقدمه ای بر سبک شناسی فرش ایران ارائه شد.
امید بنام پژوهشگر حوزه قالی و دبیر  نشست، همچنین از آغاز به کار مجدد سامانه «قالیتو» به نشانیwww.ghalitoo.com خبر داد و بیان کرد؛ قالیتو، زیست بومی برای شناسایی و معرفی فعالان، نهادها و حامیان مرتبط با قالی و دیگر دستبافته های کشور است.
 وی همچنین از برگزاری سلسه نشست های "عصر قالی آذربایجان" در ماه های آتی خبر داد.
بنام تصریح کرد؛ این نشست آغازی بود برای پرداختن به جوانب مختلف قالی آذربایجان و امیدوارم بتوانیم علاوه بر ابعاد هنری قالی های این منطقه به مسائل و دغدغه های آن نیز بپردازیم.
 نشست تخصصی "عصر قالی آذربایجان" بدون حمایت هیچ نهاد دولتی و تنها توسط بخش خصوصی عصر چهارشنبه 29 آذرماه 1402 در محل تجارتخانه فرش و گلیم هاشمی مهر برگزار شد.

Share نسخه مخصوص چاپ


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟