دسته بندی مطالب
مطالب بلاگ قالیتو
کد مطلب : 60  |   تعداد نظرات: 0   |   تعداد بازدیدها: 198   |   تاریخ درج: سه شنبه, بهمن 10, 1402   |   ساعت: 12:00 ق.ظ   |   منبع / نویسنده مطلب: مدیر سامانه

 

چگونه از قالی های خود محافظت کنیم

قالي را بطور منظم و دقيق جارو بزنيد مخصوصا قسمتهايي كه آمد و شد بيشتري صورت مي گيرد. 


محافظت هاي پيشين :

از زير قالیهاي مناسب استفاده كنيد
شما بايد از يك لايه مناسب در زير قالي ها استفاده كنيد مخصوصا در پله ها. يك زير قالي خوب نه تنها يك خاصيت ارتجاعي و راحتي را در زير پا ايجاد مي كند بلكه مي تواند عمر قالي را افزايش دهد. زيرا براي بعضي از قالي ها يك چنين چيزهايي به عنوان ضمانت محسوب مي شود و به همين منظور به همراه قالي عرضه مي شوند قبل از خريد از همراه بودن آنها با فرشتان مطمئن شويد.
گاهگاهي اجسام سنگين را از روي قالي جابجا كنيد
گاهگاهي اجسام سنگين قرار گرفته بر روي قالي ها را جابجا كنيد تا از له شدن پرزها جلوگيري شود شما همچنين بهتر است كه از لايه هاي محافظتي در زير پايه ميزها استفاده كنيد، همچنين در زير صندليها و ديگر لوازم تا سنگيني اجسام را تقسيم كند. از قرار دادن صندليها و لوازمي كه در زير آنها چرخ دارد (چرخ دار) بودن استفاده از لايه هاي محافظتي بر روي قالي خوداري كنيد مخصوصا براي قالي مي تواند باعث خرابي و خسارت شود.

جارو زدن
جارو زدن مهمترين قدم براي محافظت از قالي مي باشد
قالي را بطور منظم و دقيق جارو بزنيد مخصوصا قسمتهايي كه آمد و شد بيشتري صورت مي گيرد. بدانيد كه راه رفتن بر روي قاليهايي كه كثيف شده اند به آشغالها و لكه ها اجازه مي دهد تا به قسمتهاي پايين پرزها وارد شوند جايي كه بر طرف سازي آنها مشكل تر است و اين امر مي تواند به بافت قالي صدمه بزند. جارو زدن مداوم اين ذرات را از بين برده و آنها را قبل از اين كه مشكلي بوجود بيايد از بين مي برد.
براي اتاقهايي كه از رفت و آمد كمتري در آنها صورت مي گيرد، مسيرهايي كه رفت و آمد صورت مي گيرد در هفته دو بار و قسمتهاي داخلي را هفته اي يك بار جارو بزنيد كافي است .جاهاي پر رفت وآ مد را هر روز و قسمتهاي داخلي آنرا هفته اي دو بار جارو كنيد .براي محوطه هايي كه كمترآلوده و كثيف هستند عبور دادن دستگاه جارو كن براي 2 يا 3 مرتبه كافي است ولي قسمتهايي كه بيشتر كثيف شده اند را بايد 5 تا 7 مرتبه جارو از روي آنها عبورداد و مسيرعبور جارو را چندين بار عوض كنيد(از جهات مختلف جارو بزنيد) تا پرزها حالت خود را از دست ندهند و از كرك شدن آنها جلوگيري شود.

نظافت كلي 
جارو به تنهايي نمي تواند از فرشهايتان محافظت كند
اگر چه جارو زدن تمام آلودگي ها و گرد و غبار را پاك مي كند، ضروري است كه قالي را طبق قوانين خاصي بطور منظم برای رفع چربيها، شيرينيها و ته مانده هاي چسبيده به قالي تميز كنيد، چيزهايي كه از بين نمي رود. اينگونه آلودگي ها نتيجه بخارهاي حاصل از آشپزي، آلودگي هوا و... مي باشد. 
ذرات ته مانده از آشغالها ي چرب كه بروي بافتهاي قالي مي ماند، مي تواند به تدريج رنگ قالي را كدر كند، رنگ قالي از بين نمي رود اما در زير لايه اي از چرك و كثيفي پنهان مي شود. اگر اجازه دهيد كه اينگونه آلودگي ها بر روي هم انباشته شوند، در جاي خويش خشك شده و بر طرف سازي آنها مشكل تر مي شود اگر قبل از وقوع چنين مواردي قالي خود را تميز كنيد، تميز كردن قالي آسان تر و با موفقيت تر است. هر 12 ماه تا 18 ماه يكبار، بسته به تعداد ساكنين خانه و مقدار فعاليت بايد قالي ها را نظافت كلي كنيد. 
انتخاب يك سيستم تميز كننده مناسب براي تميز كردن قاليها بسيار مناسب مي باشد. بعضي از سيستمهاي شستشو و تميز كننده به درستي عمل نمي كنند و هنوز از آلودگي ها چيزهايي در قالي باقي مي ماند و انتخاب يك سيستم نظافتي درست و خوب بسيار مهم مي باشد. 
قالي نيز مانند هر وسيله ديگر براي داشتن دوام بيشتر نياز به مراقبت ويژه دارد. تميز كردن مرتب آن به بالا بردن دوام آن كمك زيادي  مي كند.

Share نسخه مخصوص چاپ


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟