دسته بندی مطالب
مطالب بلاگ قالیتو
کد مطلب : 99  |   تعداد نظرات: 0   |   تعداد بازدیدها: 375   |   تاریخ درج: جمعه, تير 29, 1403   |   ساعت: 12:00 ق.ظ   |   منبع / نویسنده مطلب: مدیر سامانه

 

شش نکته‌ مهم هنگام خرید قالی

حتما برای شما نیز پیش آمده که هنگام خرید قالی دچار سردرگمی شوید، ما در این مقاله به مهمترین نکات هنگام خرید قالی پرداخته ایم.


حتما برای شما نیز پیش آمده که هنگام تصمیم‌گیری در مورد خرید قالی دچار سردرگمی شوید. مهمترین دلیل این سردرگمی تنوع بسیار بالای انواع قالی‌هاست. در این میان گاه خبرهایی از انواع ارزانتر قالی نیز به گوش می‌رسد که می‌تواند ما را دچار شک بیشتر در خصوص خرید قالی نماید. مشخصات ظاهری قالی تنها دلیل برای این حجم از تنوع نیست. بلکه نکاتی همچون میزان تراکم، نوع رنگ به کار رفته، کیفیت پرزها و… نیز بر گستردگی این تنوع افزوده است. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا نگاهی بیاندازیم به مهمترین نکاتی که در هنگام خرید قالی باید مد نظر قرار داد :

نکات مربوط به طرح و اندازه
اولین و یکی از مهمترین نکات در هنگام خرید قالی طرح و اندازه آن است. معمولا قالی‌ها دارای یک تقارن هستند که با تا کردن قالی از وسط و روی هم قرار دادن آن می‌توان تقارن را نسبت به محورهای مرکزی قالی سنجید. کار دیگری که می‌توان انجام داد استفاده از متر برای این کار است. اگر اندازه فاصله‌ی لبه‌ حاشیه‌ی‌ بالایی قالی تا وسط ترنج با اندازه‌ی آن تا حاشیه‌ی پائینی قالی بیشتر از حدود سه سانتیمتر نیست می‌توانید نسبت به تقارن آن آسوده خاطر باشید. توجه داشته باشید در صورتیکه این تفاوت اندازه بیشتر باشد قیمت قالی کمتر می‌شود. علاوه بر تقارن در اندازه ، به تقارن در رنگ نیز باید توجه داشته باشید. به جز رنگ‌ها به تقارن در طرح‌ها و اشکال نیز نگاهی بیاندازید.

توجه به رنگ ها و ثبوت آنها
همانطور که حتما می‌دانید رنگ قالی در جهت خواب آن تیره تر از جهت عکس خواب آن به چشم می‌آید. با توجه به این نکته می‌توان گفت خطوط طرح قالی در جهت عکس خواب آن به شکل مشخص تری نمایان می‌شود. در نتیجه از همچون زاویه‌ی دیدی می‌توان یکنواختی رنگ قالی را بهتر تشخیص داد. از مشکلاتی که در رنگ بعضی قالی‌ها وجود دارد باید به دورنگی و اختلالاتی نظیر آن و همچنین عدم تناسب رنگ‌ها اشاره نمود. دقت نمایید که قسمت انتهای پرزها با قسمت های میانی و انتهایی آنها یکدست باشد. وجود اختلاف رنگ در این قسمت ها نشان دهنده‌ی قلم خوردگی و استفاده از رنگ‌های جوهری در قالی است. با تکه‌ای دستمال مرطوب نیز می‌توانید میزان ثبوت رنگ قالی را بررسی نمایید.

توجه به کیفیت پرزهای قالی
قالی‌هایی که پرزهای نرم دارند به نسبت قالی‌های که پرزهای ضخیم‌تری دارند دارای دوام کمتری هستند. در ضمن این قالی‌ها گرد و خاک بیشتری را به خود جذب می‌نمایند. تمیز کردن آن‌ها نیز نسبت به قالی‌های با پرز ضخیم تر دشوارتر است. در نتیجه توجه به کیفیت پرزها نیز از نکات مهم خرید قالی است. توجه داشته باشید ارتفاع پرزها معیار ظرافت و ارزش قالی نیست. بلکه یکنواختی آن‌هاست که نکته‌ی مهمی است. برای فهمیدن این یکنواختی کافیست دستی به روی قالی بکشید و از موج نداشتن آن اطمینان حاصل نمایید.

بررسی پشت قالی
بافت قالی مهمترین عاملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برای بررسی دقیق و صحیح بافت قالی باید نگاهی با دقت به پشت آن انداخت. در این مطالعه نکاتی همچون تعداد گره‌ها، یکنواخت بودن طرح و نحوه‌ی تراکم قالی را در نظر بگیرید. برای اندازه گیری تعداد گره‌های قالی می‌توانید تعداد گره در عرض و طول یک قاب 10 سانتی‌متری را در یکدیگر ضرب نمایید تا در نهایت تعداد گره‌های سطح قالی را دریابید. نکته‌ دیگر در این مورد این است که هرچه ردیف‌های بافته شده بیشتر و بهتر کوبیده شده باشند پودها کمتر به چشم می‌آیند.


بررسی پوسیدگی و رفو شدگی قالی
برای تشخیص قسمت های پوسیده و یا احتمالا رفو شده‌ی قالی نیز کافیست نگاه با دقتی به پشت آن بیاندازید. بخش هایی که رفو شده‌اند معمولا زیرتر و محکمتر از سایر نقاط قالی هستند. با تا کردن بخش هایی از قالی نیز می‌توان به پوسیدگی آن پی برد. در صورت وجود پوسیدگی صدایی خفیف و شبیه به شکستگی ایجاد می‌شود. امتحان پوسیدگی چله‌های قالی با کشیدن یک تار از آنها نیز آزمایش مهمی است. بدیهی است که در صورت پوسیده بودن چله، با کشش نسبتاً کمی چله پاره خواهد شد.

توجه به دکوراسیون منزل
چیدمان و دکوراسیون منزل نیز از عوامل مهم در تصمیم گیری در هنگام خرید قالی است. منظور ما از دکوراسیون تنها توجه به ذوق و سلیقه نیست، بلکه در این مسیر در نظر گرفتن عواملی مثل اندازه و بافت قالی می‌تواند در نگهداری آن نیز سهیم باشد. به عنوان مثال همواره توصیه می‌شود قالی‌های ابریشمی، عتیقه، ظریف و یا با زمینه‌ی روشن را در اتاق نشیمن، نهارخوری و اتاق کودکان استفاده ننمایید. مکان‌هایی کم رفت و آمدتر مثل اتاق خواب یا پذیرایی فضاهای مناسب ‌تری برای پهن کردن این قالی‌ها هستند. اندازه‌ی قالی نیز باید به گونه‌ای انتخاب شود که به ناچار در زیر مبلمان، کمد و تخت‌خواب قرار نگیرند.

Share نسخه مخصوص چاپ


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟